Innovatsioon ja koostöö: Kuidas kulutada tervishoiuteenustele vähem hiidlaste jalavaeva

Innovatsioon ja koostöö: Kuidas kulutada tervishoiuteenustele vähem hiidlaste jalavaeva

Tõstame tervishoiu Hiiumaal prioriteediks
Teinekord kuuleme seisukohti, et tervishoid peaks teistest valdkondadest vähem
tähelepanu saama. Selline seisukoht aga muutub hetkega kui mõtte väljaütlejal või tema lähedasel ilmneb terviseprobleem. Paraku ei ole see aga pelgalt ütlus, vaid kui vaadata Hiiumaa erakondade seniseid prioriteete, siis tervishoid leiab tõepoolest harva käsitlust. Tegelikkuses on just terve inimene toimiva ühiskonna selgroog. Lihtsalt öeldes, kui pole tervist, siis on on keeruline ühiskonda panustada, olgu selleks siis töö tegemine, õppimine või pereelu. Ühine Hiiumaa tõstab tervishoiu olulisele kohale ning seisab selle eest, et tekiks sisuline koostöö valla, perearstide ning Hiiumaa haigla vahel.

Liiga tihti tuleb tervisemurega sõita mandrile
Peamine kitsaskoht, mida Hiiumaa inimesed seoses tervishoiuga tunnevad on piiratud võimalused kvaliteetset arstiabi saada saarel kohapeal. Teatud juhtudel tuleb kroonilise haigusega sõita Tallinnasse lausa kord kuus. See tähendab, et 20-30 minutilise vastuvõtu või protseduuri jaoks tuleb päevas sõita pea kaheksa tundi. Kui abi vajab eakas või laps, siis tuleb ka lähedasel reis kaasa teha. Neid kulusid, mida patsient või tema lähedane peavad tegema, et vajalikku arstiabi saada riik aga paraku arvesse ei võta. Toetame igakülgselt suuremas mahus kvaliteetse arstiabi pakkumist Hiiumaa haiglas ning perearstikeskustes.

Toome innovatsiooni saarele
OECD hinnangul liigub tervishoiuteenuste osutamine edaspidi haiglast välja: järgmise 10 aasta jooksul kolmekordistub patsientide arv, keda on võimalik ravida väljaspool haiglat sh patsiendi kodus. See eeldab patsientide suuremat omavastutust, aga see-eest oluliselt suuremat mugavust nii ennetuse kui ravi protsessis. Näiteks, Eesti tervishoius on tavaline, et arsti vastuvõtt toimub kroonilise haiguse puhul 3-4 kuu tagant. On selge, et enamjaolt patsient täpselt ei mäleta, millised sümptomid sh kui tugevalt kahe visiidi vahepeal ilmnesid. Siiski on ravi edukuse seisukohalt tegu olulise infoga. Läbi innovatsiooni: digilahenduse ja kaugmonitoorimise, on võimalik sellist infot arstile esitada ilma kodust
lahkumata. Teisisõnu, ravimeeskond saab reaalajas patsiendi seisundil pidevalt silma peal hoida ning vajadusel koheselt sekkuda. Patsiendil on seejuures võimalik spetsialistilt igal hetkel abi saada. See tagab üldjuhul ka parema ravitulemuse. On selge, et kõigile uudsed lahendused ei sobi, kuid kui patsient soovib enda ravile kaasa aidata ning võtta terveks saamisel suurem roll, peab tal see võimalus olema.

Viime töötervishoiu uuele tasemele
Töötervishoiuteenuse osutamine on pälvinud Hiiumaa tööandjate seas hulganiselt kriitikat ja seda põhjusega. Küll ei ole võimalik teenust vajalikul ajal ning mahus saada, teenuse saamise tingimused on kehvad (vastuvõtt toimub nn töötervishoiu bussis) ning töötervishoid katab suuresti samu teenuseid kui perearst pakub. Kui töötervishoiusüsteemi reformimine on laiem riiklik küsimus, siis teenuse pakkumisel bussist loobumine ning töötajate läbivaatamine normaaltingimustel Hiiumaa haiglas on kindlasti jõukohane. Toetame töötervishoiuteenuse pakkumist Hiiumaa haigla ruumides vajalikul ajal ning eelneval kokkuleppel tööandjatega.

Mart Vain